Monday, October 15

Praktik del II.



Jag börjar nu bli varm ikläderna, men eftersom jag ligger efter med bloggen så tar vi de i ordning. Nu kommer min andra dag.

9 oktober 2007
Andra dagen på min praktik börjar nästan som den första. Vi träffas hela klassen plus två lärare nere vid havet. Där får både en sjua och en åtta lära sig om havet, naturen och växterna. Till en början så jobbade båda klasserna effektivt och de fick mycket gjort. Jag fastande speciellt för 3 st pojkar som går i sjunde klass. En av dem har precis flyttat till Sverige och kan nu bara prata engelska. Dessa två svenska pojkar var hemskt förstående och hjälpte till så gott de kunde, hjälpte till att översätta och såg till att han alltid hade någon att vara med. det var väldigt roligt att se så unga människor hjälpa varandra som om de vore de mesta naturliga i världen.

Efter havet så var de dags att gå tillbaka till skolan och äta lunch. Jag höll nästan på att somna i en fåtölj och man märker verkligen hur hårt de tar på en att alltid vara alert och glad. Sen så var de dags för engelska och de var här som de hela började bli intressant.

Mitt under lektionen kommer de in en annan lärare som har en helt annan lärarteknik. På hennes lektion så får de inte vara ett ljud och alla ska sitta stilla och jobba på sin plats. Läraren innan är mera flexibel och får barnen att vilja jobba, inte känna sig tvingade till det. Dessa två olika metoder funkar ok för och en för sig, men ganska vore en blandning de bästa? Dock störde detta väldigt mycket då en lärare kom in och tog över klassen inför en annan. De blev kaos i klassrummet och många elever blev irriterade och de spårade till slut ur.

Efter de så var de dags för Elevens Val, men på denna skola så gör dom inte riktigt som jag är van vid. På denna lektion får som jobba med de dom vill inom de området som de håller på att jobba med just nu. Dom får alltså inte välja ämne eller så själv utan bara område. Det är en lärare som jag har fastnat för mest, och de är henne som jag hoppas kunna följa resten av min tid på denna praktik.

1 Comments:

At 7:29 PM , Anonymous Anonymous said...

och jag dig.

a

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home