Friday, October 12

Praktik.


Jag har nu tagit de stora klivet ut i skolan. Jag har därför tänkt att ni ska få delta på min resa under dessa veckor. Jag kommer att lägga ut min dagbok som jag skriver efter varje dag bara för att ge er en inblick om hur de verkligen är i skolan, nu när vi äntligen gått ut...

8 oktober 2007
Första dagen under denna praktiktid gick förbi väldigt fort. Jag kom till en ganska så stor skola i utkanten av Askim klockan åtta denna morgon. Dagen började med en konferens med alla i arbetslag fyra. De gick igenom klasserna var och en för sig och en del stökiga namn kom upp. De beslutades om att en del hjälpinsatser skulle insättas och föräldrar informeras. Jag får känslan av att dessa lärare verkar vara väldigt kompetenta, men väldigt stressade. Jag tyckte att de låg en stressad atmosfär under hela dagen och jag får också för mig att eleverna känner av detta väldigt väl. Under denna vecka så har dessa elever en temavecka, Carl Von Linné. Detta gör att vi inte riktigt får följa den riktiga klassrumsundervisningen utan under denna vecka ser undervisningen lite annorlunda ut. Efter konferensen så gick vi raskt vidare för att möta 9E och 7F för att visa en kort film om Linne. Jag och en lärarkandidat fick ingen presentation alls utan eleverna fick gissa sig till vilka var. Efter var de dags att gå ner till havet för att följa 9E när de gjorde uppgifter ur ett häfte som de fått. Eleverna började jobba bra men blev efter en stund väldigt okoncentrerade och de hela urartade till slut. Eleverna var indelade i grupper om fyra och alla grupper hade då en gruppledare som var ansvarig för hela gruppen. Läraren var också väldigt ofokuserad och gav inte instruktioner särskilt bra. Jag anser inte att denna lektion gav eleverna någonting utan var mest ett sätt för lärarna att komma ut från klassrummet.

Vi satt kvar nere vid havet och väntade på nästa klass som skulle komma. 7F kom i olika trupper och denna lärare verkade vara lite mer ordentlig. Men efter ett tag blev denna klass och ofokuserade och bara pratade om annat. Som lärarkandidat vet man inte riktigt hur mycket man ska bryta in och säga till, utan om jag mest ska stå tillbaka och se hur läraren hanterar det. De är en svår balansgång då detta är min första praktik och jag egentligen bara är där för att observera.

Efter de var de dags för en välbehövlig lunch. Klockan var redan ett och vi behövde verkligen äta. Vi hade också fått reda att efter lunch var de dags för oss att få hålla vår första lektion. Detta visade sig vara franska och jag kan väldigt få ord. Detta gick trots allt bra och detta var också dagens höjdpunkt. Jag lärde mig mer på dessa 50 minuter än på hela dagen. Jag fick väldigt många tankar i huvudet då jag för första gången skulle stå som en lärare. Tankar som, vad har jag gett mig in på, hur ska jag lösa de här, vad gör jag med han som inte lyssnar, hur svarar jag bäst på en fråga som jag inte vet svaret på, och hur avslutar jag en lektion bäst?

Trots att de är första dagen så är de många tankar som väckts i mig, men någonstans så känner jag ändå att detta är de som jag är född till. Att få kontakt med eleverna, att försöka se lärandet ur deras perspektiv och försöka nå dem. Jag längtar tills jag får komma in i klassrummet och vara lärare på riktigt.

1 Comments:

At 1:13 AM , Blogger Marcus said...

Det låter riktigt spännande. Jag vet hur tankarna snurrar när man väl är därute. Sen kan jag tänka mig att du har svårt för att hålla tyst när eleverna inte är fokuserade på det dom borde vara. Tror annars att dom flesta lärare är väldigt stressade då dom känner att dom inte hinner med allt som ska göras. En lärare har sjukt mycket saker att tänka på och förbereda.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home